Cisco Unity Express (CUE)

Cisco CUE jest oprogramowaniem z obszaru Voice/Collaboration, które pozwala w prosty sposób zarządzać pocztą głosową oraz serwisami Auto-Attendant i jego bardziej zaawansowaną wersją, czyli IVR.
Pozwala także na skonfigurowanie voicemail dla 500 użytkowników. Nagrania mogą być automatycznie wysyłane na adres e-mail użytkownika. Zarządzanie samym systemem odbywa się poprzez interfejs WebGUI lub (jak to standardowo dla Cisco) poprzez wiersz poleceń CLI.
Jak wdrożyć?
Cisco Unity Express można wdrożyć na dwa sposoby. Pierwszą możliwością jest dokupienie do naszego routera odpowiedniego modułu, na którym jest zamontowany dysk twardy oraz port ethernetowy. Drugą opcją jest zainstalowanie oprogramowania na zwirtualizowanym serwerze w środowisku Vmware (co jest najprostszym i zarazem najczęstszym sposobem wdrożeń). Istnieje jeszcze jeden rodzaj implementacji, nazwijmy 2.5 – instalacja obrazu na Ciscowych serwerach blade typu UCS oraz UCS-E.
W tym artykule dowiesz się, jak zintegrować oprogramowanie CUE w wersji 10.0 z systemem CME 12.6 (Call Manager Express) na ISR4351 w kilkanaście minut i skonfigurować Voicemail (nie licząc czasu instalacji).
Instalacja wstępna
Instalacja jest trywialna i sprowadza się do:
- pobrania obrazu CUE w rozszerzeniu OVA ze strony Cisco Software Download,
- zaimportowania pliku do środowiska Vmware (oczywiście uprzednio należy stworzyć nową maszynę wirtualną),
- po zakończonej instalacji należy podać (przez konsolę VM) podstawowe dane konfiguracyjne m. in. adres IP, maskę, bramę, nazwę hosta,
- dodatkowe (nieobowiązkowe) parametry, takie jak adresy serwerów DNS, NTP czy też nazwę domenową, można ustawić z poziomu CLI lub GUI (pominęliśmy ten krok).
Konfiguracja przykładowej skrzynki Voicemail
- Otwieramy stronę przeglądarki podając wcześniej przydzielone IP.

2. Wybieramy z numeru: Configure – Users i klikamy Add. Podajemy wszelkie niezbędne informacje, tj. User ID, dane osobowe, numer wewnętrzny oraz zaznaczamy checkbox, by stworzyć skrzynkę głosową i wpisujemy tymczasowy PIN.

3. W kolejnym oknie możemy zmodyfikować domyślne wartości dla pojemności skrzynki czy np. czas, po którym automatycznie kasowane będą wiadomości. W naszym przypadku pozostawiamy wszystko bez zmian.

Właściwa integracja CUE – CME
- Najpierw należy podać adres IP naszego Call Managera. Przypomnijmy, że w naszym przypadku jego rolę pełni router Voice Gateway ISR4351. Wybieramy Configure – CUCME i wpisujemy adres IP.

Konfiguracja numeru Voicemail
- Stworzymy teraz numer, pod który będzie można się dodzwonić na pocztę głosową z aparatu biurkowego. Otwieramy kolejno System – Call-in Numbers, następnie z listy rozwijalnej wybieramy voicemail i podajemy numery poczty.

2. Numer ten należy podać również w zakładce System – Call Handling.

Konfiguracja po stronie CME
Poniżej zajmiemy się stricte integracją systemów CUE-CME. Pomijamy tutaj konfigurację łącza do operatora (np. SIP lub E1). Pomijamy także podstawową konfigurację funkcji Voice-Gateway i aparatów biurkowych.
- W zależności czy używamy aparatów SIP, czy SCCP, należy podać numer poczty głosowej w jednym lub obydwu sekcjach konfiguracji. Nasz telefon korzysta z protokołu SIP:
voice register global
voicemail 8888
2. Pod konfiguracją aparatu ustawiamy przekierowanie na pocztę po 12 sekundach nieodbierania. Dodatkowo funkcja mwi (message waiting indicator) pozwala na sygnalizowanie przez aparat nowych wiadomości głosowych. Numer wewnętrzny jest oczywiście ten sam, co przy tworzeniu skrzynki na CUE.
voice register dn 10
number 1354399
call-forward b2bua mailbox 8888
call-forward b2bua noan 8888 timeout 12
mwi
3. By funkcja MWI działała poprawnie należy również podać serwer, który będzie kontrolował włączanie/wyłączanie tej funkcji.
sip-ua mwi-server ipv4:10.142.28.5 expires 3600 port 5060 transport udp
unsolicited
3. Ostatnim krokiem jest stworzenie dial-peer typu voip, w którym ustawiamy przekierowanie numeru poczty na nasz serwer Cisco CUE.
dial-peer voice 8888 voip
destination-pattern 8888
session protocol sipv2
session target ipv4:10.142.28.5
Test działania skrzynki
Jeśli wszystko skonfigurowaliśmy poprawnie, dzwoniąc z aparatu stacjonarnego pod numer 8888 powinniśmy zostać przekierowani do systemu CUE. System poprosi nas o wprowadzenie naszego numeru wewnętrznego (1354399) oraz kodu PIN (1111). Możemy z tego poziomu nagrać własne powitanie, zmienić PIN oraz spersonalizować wszelkie inne ustawienia.
W systemie CUE w zakładce Reports – Mailboxes oraz Voice Mail możemy podejrzeć statystyki skrzynek pocztowych użytkowników.


Od samego początku naszej działalności stawialiśmy na profesjonalne podejście do naszych Klientów
Network w liczbach
Od samego początku naszej działalności stawialiśmy na profesjonalne podejście do naszych Klientów